آکو بیری

محتوا و تولید محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟ از زبان یک مدیر محتوا

محتوا و تولید محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟ از زبان یک مدیر محتوا

اگر عبارت تولید محتوا چیست را گوگل کنید، در کسری از ثانیه با هزاران مقاله رنگارنگ برمی‌خورید که سعی که توضیح محتوا و فرایند تولید آن برای شما دارند. من هم بنا بر تجربه چند ساله‌ای که در این زمینه دارم می‌خواهم تیر در تاریکی بزنم و تعریف خودم را از تولید محتوا ارائه دهم.

خب؛ بریم سراغ اصل ماجرا …

محتوا چیست؟

محتوا یک مفهوم وابسته به اینترنت است البته نه به صورت کامل. در اطراف ما محتواهای به چشم و گوش می‌خورند که هیچ وابستگی به اینترنت هم ندارند. محتوا را به زبان ساده می‌توان به صورت زیر تعریف کرد:

«محتوا هر متن، ویدئو یا تصویری است که با هدف مشخص در بستر اینترنت منتشر می‌شود. حال این محتوا می‌تواند برای یک سایت باشد یا یک پیج در اینستاگرام.»

انواع محتوا

دسته بندی های زیادی در خصوص نوع محتوا ارائه شده است. بعضی  از دیدگاه بازاریابی آن را به دو دسته برونگرا و درونگرا تقسیم کرده اند. دسته بندی بسیار کلی دیگری وجود دارد که به صورت زیر است:

  • متن یا مقاله
  • تصویر یا اینفوگرافی
  • ویدئو و پادکست

هر محتوایی که در بستر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنید از این سه حالت خارج نیستند. تولید هر یک از این محتواها به دانش و توانایی‌های منحصر به فردی نیاز دارد.

البته داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود. اگر در گوگل کمی بگردید با انواع سایت‌هایی مواجه می‌شوید که صدها نوع محتوا را معرفی کرده‌اند که جزء گیج کردن، فایده‌ای نخواهند داشت.

هر یک از این دسته‌بندی‌های به زیر دسته‌هایی تقسیم می‌شوند. برای نمونه محتوای متنی که رایج‌ترین نوع محتوا نیز است خود شامل انواع مقالات، پیامک‌های تبلیغاتی، ایمیل و خبرنامه می‌شود.

از طرفی هم از نظر زمینه‌ای که محتوا در خصوص آن تولید می‌شود، محتوا را می‌توان به انواع آموزشی، نقد و بررسی، خبری و بسیاری از موارد دیگر تقسیم‌بندی کرد.

چند نمونه محتوا

برای مثال، فرض کنید به دنبال خرید پلی‌استیشن 5 هستید (مثل خودم). عبارت خرید پلی‌استیشن 5 را در گوگل سرچ می‌کنید. وارد یکی از فروشگاه‌ها یا سایت‌ها می‌شوید. در ابتدای صفحه که مشخصات و توضیحاتی در خصوص محصول آورده شده است. این توضیحات و مشخصات خود نوعی محتوا هستند.

در ادامه وارد بخش معرفی محصول می‌شوید که به نقد و بررسی پلی‌استیشن 5 پرداخته شده است. این بخش نیز خود یک محتوای متنی است. داخل این بخش معرفی محصول، ویدئوهایی آورده شده است. خود این ویدئوها نیز یک محتوا هستند.

یا در گوگل طرز تهیه فلافل را گوگل می‌کنید. گوگل کمی فکر می‌کند (البته خیلی کم!). هزاران هزار نتیجه به شما نشان می‌دهد. بهترین‌ها را در نتایج ابتدایی در اختیار شما قرار می‌دهد.

البته بهترین‌ها از نظر گوگل و نه از نظر کاربران. چون گوگل ربات است و معیارهایی دارد که فعلاً با قدرت درک انسانی فاصله دارند اما بسیار در حال پیشرفت هستند.

روی اولین نتیجه کلیکی می‌کنید. وارد سایت می‌شوید. این آموزش طرز تهیه فلافل در واقع یک محتوای متنی متشکل از جدول و عکس است.

تولید محتوا چیست؟

فکر کنم زیاد نیاز به توضیح اصطلاح تولید محتوا نداشته باشیم. تولید محتوا به تولید یک محتوا اشاره کرد. محتوایی که هر چیزی از قبیل عکس، ویدئو، متن یا پادکست صوتی می‌تواند باشد.

تولید محتوا هدف کاملاً مشخصی را دنبال می‌کند. هدفی که به بستری که در آن قرار دارد بستگی دارد. به عبارتی، تولید محتوا برای یک بلاگ فروشگاهی با یک شرکت خدماتی کاملاً فرق خواهد کرد. حال بقیه پلتفرم‌ها بماند.

تولید محتوا گر کیست؟

کسی که دست به قلم یا دست به ماوس می‌شود و یک متن یا فایل چندرسانه‌ای را خلق می‌کند، می‌تواند تولید محتوا گر باشد. تولید محتواگر بنابر تجربه و توانایی‌هایی که به مرور زمان کار می‌کند، می‌تواند در بسترهای مختلفی به کار مشغول شود.

تولید محتوا اگر چه یک رشته دانشگاهی نیست، اما اگر بتوان در آن ماهر شد و تجربه کسب کرد، درآمدی و آینده‌ای بسیار بهتر از بسیاری از رشته‌های دانشگاهی خواهد داشت. چیزی که من در زمینه تولید محتوا دوست دارم، پیشرفت در آن است.

چگونه یک تولید محتوا گر شویم؟

تولید محتواگر شدن به همان اندازه که برای بسیاری می‌تواند ساده باشد، برای بسیاری هم به همان اندازه سخت خواهد بود. در واقع به توانایی‌های فرد بستگی دارد. اگر توانایی‌های زیر را دارید، پس مطمئن باشید که می‌توانید به یک تولید کننده محتوا خوب تبدیل شوید.

  • نوشتن را دوست دارید و می‌توانید در مورد هر چیزی بنویسید.
  • سطح زبانی انگلیسی خوبی دارید.
  • توانایی بالای در گشت و گذار در اینترنت دارید. عقیده دارید که هر چیزی را می‌توان در گوگل پیدا کرد.
  • توانایی کار با نرم افزارهای گرافیکی را دارید.

چهار فاکتور بالا، برای تبدیل شدن شما به یک تولید محتواگر بسیار مهم هستند. البته به دست آوردن آن‌ها هم کار چندان سختی نیست. در یک مقاله جداگانه به طور مفصل توضیح خواهیم داد که چگونه می‌توانید در کمترین زمان وارد دنیای تولید محتوا شوید.

حقوق تولید محتواگر چقدر است؟

هم کم و هم زیاد. اما چرا؟ عرض می‌کنم. مانند هر رشته دانشگاهی و هر شغلی، در تولید محتوا نیز ما نیروی خوب و نیروی ضعیف داریم. برای یک مدیر محتوا مانند من، داشتن یک تولد محتواگر که هم سطح زبان انگلیسی خوبی داشته باشد، به فتوشاپ هم مسلط باشد و بتواند خوب بنویسید، واقعاً نعمت بزرگی است.

هر چقدر توانایی‌های شما بیشتر باشد. حقوق شما بیشتر خواهد بود. توانایی‌هایی که شامل سطح دانش شما از اصول تولید محتوا، مهارت‌های نرم افزاری، توانایی نوشتن و صد البته تایپ ده انگشتی می‌شود.

یک تولید محتواگر می‌تواند درآمدی از یک میلیون تومان تا 20 میلیون تومان داشته باشد. باور کنید بعد از 8 سال فعالیت در این زمینه، بسیار مواردی دیدم که درآمدهایی بیشتر از این دارند. البته کار آسانی هم به هیچ وجه نیست.

30 سال سن دارم، آیا دیر است؟

سن دیگر فاکتوری است که برای تولید محتوا باید مد نظر داشته باشید. قاعدتاً هر چقدر سن شما کمتر باشد، فرصت‌های بهتری برای پیشرفت و آموزش خواهید داشت. وقت برای آزمون و خطا بسیار دارید.

از طرفی هم بسیاری از شرکت‌ها برای این موقعیت شغلی محدودیت‌های سنی هم در نظر می‌گیرند. اگر در ابتدای دهه سوم زندگی خود هستید، بهترین زمان برای وارد شدن به این دنیا است. اگر در ابتدای دهه چهارم از زندگی خود هستید، باید سریع‌تر دست به کار شوید. هیچ فرصت اضافی ندارید.

بازار شغلی تولید محتوا چطور است؟

با توجه به گسترش اینترنت و کسب و کارهای اینترنتی در کشور، در حال حاضر شرایط بازار شغلی برای تولید محتوا در بهترین حالت ممکن است. فقط کافی است به سایت جابینجا مراجعه کنید و کلمه تولید محتوا را جستجو کنید.

در کسری از ثانیه صدها فرصت شغلی بالا خواهند آمد. بسیاری از آن‌ها حضوری و بسیاری هم شرایط دورکار دارند. یعنی در خانه و پشت میز خود کار می‌کنید. از این بهتر چه چیزی می‌خواهید.

دوستان عزیز، هر سؤال و هر کمکی لازم دارید خوشحال خواهم شد بدون هیچ‌گونه تعارف از من بپرسید.

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *